Jak zapobiegać spamowi poprzez formularz kontaktowy?

Wszyscy nienawidzimy spamu w skrzynce poczty elektronicznej, ale rzadko próbujemy dotrzeć do podstaw pochodzenia takich wiadomości i ich sensu. Wielu webmasterów napotyka problem związany z otrzymywaniem niechcianych wiadomości przez formularz kontaktowy na swojej witrynie. Jest to na ogół podstrona, dzięki której odwiedzający mogą się skontaktować z posiadaczem witryny. Spamerzy często wykorzystują te formularze do wysyłki spamu zalewając webmastera ogromem zbędnych wiadomości. W tym wpisie zwrócę czujność na niektóre sposoby zwalczania spamu pochodzącego z formularzy kontaktowych.

Monitorowanie poprawności pól formularza

Nadzwyczaj ważną częścią zapewniania bezpieczeństwa formularza jest precyzyjne sprawdzenie walidacji wszystkich pól. Tutaj najlepiej posłużyć się przykładem: po wprowadzeniu numery telefonu i wciśnięciu przycisku „wyślij” można wdrożyć kod, który będzie sprawdzał, czy w pole zostały wprowadzone jedynie cyfry. W podobny sposób w przypadku pola adresu e-mail czy wpisany adres posiada znak „małpy”.

Captcha

Jednym z najsprawniejszych sposobów na redukowanie spamu jest zabezpieczenie formularza captchą. Wymaga ona, aby każdy użytkownik spisał z obrazka właściwe wyrażenie. Zapobiega to częściowo wysyłanie wiadomości poprzez automatyczne softy. Boty zwykle nie mogą wykryć tekstu widniejącego na grafice, wobec tego nie wprowadzą stosownego ciągu znaków.

Wtyczki antyspamowe

Askimet to jedna z najsłynniejszych wtyczek stosowanych w cms WordPress, która ma za zadanie identyfikować prawdziwe komentarze i filtrować spam. Podobne rozwiązania są dostępne na innych platformach. Powinno się mieć w pamięci, iż wtyczki nie są w stu procentach skuteczne, lecz wykonują istotnie dobrą pracę.